
Vanaf 4 jaar krijgen kinderen onderwijs in het Engels aangeboden. Zo'n 30-50% van de week wordt in het Engels lesgegeven.
Engels wordt zowel als taal en als vak aangeboden. De nadruk ligt op spreekvaardigheid en woordenschat. Vanaf groep 4 leren de kinderen ook in het Engels schrijven.
Wat houdt tweetalig primair onderwijs (tpo) in?
- Het Nederlands curriculum is leidend, het aanbod is dekkend voor de kerndoelen.
- Het percentage lessen en activiteiten in het Engels bedraagt 30 tot 50%.
- Wij hebben veel aandacht voor internationaliseringsactiviteiten.
Voortgang pilot tpo.
Tweetalig primair onderwijs (tpo) is gestart als pilot in 2014. Gedurende de periode van 2014-2023 is door middel van wetenschappelijk onderzoek het effect van tpo-onderwijs gemeten. Uit dit onderzoek blijkt dat dat tpo-scholen minstens even goed scoren op de Nederlandse taalvaardigheid en rekenen en daarnaast de Engelse taalvaardigheid beduidend hoger ligt.
Op dit moment staat tpo-onderwijs nog niet definitief in de Nederlandse wet. In afwachting van verruiming van de wet, mogen wij ons tweetalig onderwijs voortzetten.
Indien u meer wil weten over de pilot tpo of het onderzoek wilt inzien, klik dan hier.
Tweetalig Onderwijs.
Tweetalig onderwijs wil leerlingen goed voorbereiden op een steeds internationaler wordende samenleving. Daarvoor is talenkennis onmisbaar, maar ook kennis van Europa en ervaring met landen om ons heen. Tweetalig onderwijs heeft dus twee belangrijke doelen: het bevorderen van een goede taalvaardigheid en het meegeven van een Europees en internationaal perspectief. De taal wordt zo ingebed in een brede, internationaal georiënteerde context.
Zo geven wij vorm aan tweetalig onderwijs.
Tweetalig onderwijs wordt in alle groepen aangeboden. In groep 1/2 is 50% van de onderwijstijd in het Engels. In groep 3 t/m 8 bedraagt dit 30%. Ons thematisch onderwijs en andere vakken worden gedeeltelijk in het Engels gegeven. Wij gebruiken hierbij de CLIL-didactiek (Content and Language Integrated Learning). Deze didactiek is gericht op zowel het vergroten van brede kennis over de wereld als het verbeteren van de taalvaardigheid. Meer weten over CLIL? Klik dan hier.
- In iedere klas hangt een vlag die kan worden omgedraaid, waardoor de kinderen weten in welke taal wordt lesgegeven;
- De leerkrachten kunnen zowel in het Nederlands als in het Engels lesgeven;
- Op school is een Engels specialist/native speaker aanwezig. Zij geeft les in de meeste groepen en coacht de leerkrachten om ons Engelse onderwijs te verbeteren;
- De nadruk ligt op spreekvaardigheid en plezier rondom de Engelse taal. Vanaf groep 4 leren kinderen ook in het Engels lezen en schrijven.
- Op vrijdag hebben wij English Friday. Op vrijdag spreken we zoveel mogelijk in het Engels. Op deze dag zijn meer lessen in het Engels en maken we tussendoor en gedurende de pauzes ook gebruik van de Engelse taal.
En meer..
Jaarlijks hebben wij als school een English Week. De English Week heeft een schoolbreed thema, waarin zoveel mogelijk in het Engels wordt lesgegeven. De leerkrachten bieden, naast de reguliere lessen, extra activiteiten om de Engelse taalvaardigheid van leerlingen te stimuleren en het plezier rondom Engels te vergroten.
Wij staan ieder jaar stil bij 'European Day of Languages'. We stimuleren hiermee meertaligheid en de aandacht voor taalonderwijs. Hier betrekken we ook andere talen dan Engels en Nederlands bij, bijvoorbeeld door ouders in de klas voor te laten lezen in een andere taal.
Groep 1 t/m 3.
In groep 1 t/m 3 maken wij geen gebruik van een lesmethode voor Engels. De activiteiten worden afgestemd op het niveau van de groep en bestaat onder andere uit zingen, voorlezen, kleine activiteiten en spelletjes. Zo raakt het jonge kind spelenderwijs in aanraking met de Engelse taal. Op deze jonge leeftijd nemen leerlingen een andere taal vaak moeiteloos op.
Groep 4 t/m 8.
In groep 4 t/m 8 wordt Engels ook aangeboden met behulp van diverse activiteiten en spelletjes. Daarnaast lezen de leerlingen wekelijks een Engelse tekst met de leerkracht. Vanaf groep 4 maken we ook gebruik van de lesmethode 'English Code'. Deze methode sluit aan bij de werkwijze van onze school en is zowel gericht op de Engelse taal (zoals woordenschat en grammatica) als belangrijke vaardigheden. Lees hier meer over de methode English Code.
In groep 8 nemen wij de Benchmark-test af, waarbij leerlingen een erkend ERK-niveau ontvangen. Lees hier meer over het ERK.
English Remedial Teaching.
Wij bieden English Remedial Teaching aan leerlingen die extra ondersteuning kunnen gebruiken op het gebied van Engels. Deze ondersteuning wordt onder schooltijd individueel of in een kleine groep aangeboden. De focus ligt op het uitbreiden van woordenschat. Het doel van de remedial teaching is om te zorgen dat de leerling mee kan komen met het Engelse niveau in de groep. In de praktijk wordt deze ondersteuning met name gegeven aan zij-instromers van een reguliere (Nederlandse) basisschool.
Deep Level English.
Net als bij alle andere vakken, zijn in iedere groep niveauverschillen. De ene leerling komt alleen op school in aanraking met Engels, terwijl de andere leerling in het Engels wordt opgevoed. Ook hebben sommige kinderen een ontwikkelingsvoorsprong. Hier sluiten wij als school zoveel mogelijk op aan.
Voor deze leerlingen bieden wij Deep Level English aan. Deep Level English wordt onder schooltijd, maar buiten de groep gegeven aan groep 4 t/m 8. Leerlingen zitten samen met kinderen uit hetzelfde leerjaar in een kleinere setting (15-20 leerlingen). Tijdens Deep Level English werken leerlingen aan hun Engelse woordenschat en projectvaardigheden, zodat ze op hun eigen niveau worden uitgedaagd. Deep Level English sluit volledig aan bij de thema's in de klas.
Internationalisering.
Om internationalisering te stimuleren doen wij als school mee met diverse projecten en hebben wij diverse samenwerkingen.
- Pen-Pal project. Dit betreft een project, waarbij leerlingen uit groep 6 en 7 brieven schrijven naar leerlingen uit een ander land.
- Als school ontvangen wij regelmatig collega's uit andere landen om te laten zien hoe wij werken.
- Wij bieden een stageplek voor leerkrachten in opleiding uit Amerika.
Samenwerking met Gro-Up.
Gro-Up Kinderdagverblijf 'Toverkunst' is gevestigd naast Passe-Partout en biedt plaats aan peuters vanaf 2,5 jaar. Obs Passe-Partout werkt hier nauw mee samen. De native speaker verzorgt daar twee keer per week Engelse lessen. Dit zijn activiteiten zoals voorlezen, zingen en tellen.